9 december 2007

.se håll ögonen öppna

Det har varit några tysta dagar till följd av vår katts tragiska bortfall
men nu när hon springer och busar med Svea, Millan och Sara, och
eventuellt Skummis ser nyfiket på, tänkte jag skriva om en liten sak
som jag stötte på under de senaste veckors bloggläsande, och det är
Sonys reklamkampanj för DSLR-kameran A700. Första gången jag
såg bilden tänkte jag inte så mycket på den förutom att jag tyckte
att det var en fantastisk bild. En leopard som står ansikte mot ansikte
med en babian, för er som inte sett bilden har ni den här nedan.



Jo, det jag läste i en blogg, kommer tyvärr inte ihåg vilken, men det
spred sig som en löpeld sen. Det handlade om falsk marknadsföring.
Bilden var tagen av John Dominis för det nu nedlagda Life Magazine
1965.

Det är nog snarare regel än undantag att bilder för en reklamkampanj
tas med reklamfotografens arbetskamera än med kameran som de ska
sälja, och det kan få oss konsumenter att köpa nåt som vi tror kan ta
bilder som sen inte är möjliga.

Men i det här fallet så är kampanjen väldigt subtil och det finns en skillnad
mellan original och reklambilden, en skillnad som troligtvis är photoshopad
för att belysa kampanjens slagord ”When timing is everything”. Här är
originalbilden som tillhör Getty Images som vattenstämpeln tydligt förkunnar.



Som alltid när det gäller bilder så måste man titta på dem noggrant, för att
smälta in dem och skillnaden mellan dessa två bilder handlar möjligtvis
om någon tusendel. I originalet ser man babianen klart och tydligt,
i reklambilden är den dold av en sandridå, vilket gör bilden ganska dramatisk.

Så visst, det är trots allt som en god vän säger, som reser ganska mycket till
olika delar av världen, att vi blir blåsta här i Sverige, men jag tror att
hela världen blir blåst på ett eller annat sätt, det är trots allt kapitalismen
som styr det mesta av våra handlingar. Ja, ta ICA:s köttskandal, som utan
tvivel kommer att dra in andra affärskedjor. För det är allt för många som
är dumsnåla och snålhet bedrar ofta vishet, för att ta till ett vedertaget
uttryck. Jag har svårt att tänka mig att det är bara ICA som kommit på den
strålande idén att ompaketera köttprodukter i stället för att slänga dem
och göra en förlust. Men var finns medborgarnas revolt? Vore det inte
passande med lite fjädrar och tjära att dela ut bland de ansvariga.

Håll ögonen öppna.

Inga kommentarer: