21 december 2007

.se idéer och inspiration

Idéer är en färskvara och det finns alltid de som hinner före, det är väl
bara att kapitulera; eller inte. De goda idéerna smittar av sig, och ibland
så kommer det nya idéer av dem. Det är vad kreativitet handlar om, i viss
mån så när vi kreativitet genom att mata den med inspiration, genom att
omges av det vi vill skapa.

Det är många konstnärer som är stolta över att de inte har influerats av
nån, det är ett djärvt påstående. Jag har hört författare säga att de
har gjort ett medvetet val att inte läsa en viss genre för att inte riskera
att efterapa andra författare. Visst, risken finns, men kom igen. Jag talar
inte om plagiat, som ändå händer förvånansvärt ofta. Senast var det en
tv-kändis som jag aldrig hört talas om, men jag tittar sällan på
inredningsprogram, så det får bli ursäkten, boken som nu har dragits in
hette: ”Hitta hem - guiden till din personliga inredningsstil”. Ja,
kan man verkligen tala om personlig stil när man plagierar en
amerikansk bok i samma ämne? Han kanske borde tona ner hemsidan lite.

En gång i tiden skulle jag skriva en d-uppsats om imaginära världar
och tog fram en massa material som nu samlar damm i en arkiveringsmapp,
det finns många världar som tål att besökas och som kan inspirera.
Resor som kan göras utan att behöva sitta en massa timmar i ett flygplan.
Som Obaba, Macondo, Camelot, Middle-Earth (Midgård), Narnia, för att
nämna några drömmål. Sen har vi Paul Austers New York, Stephen Kings
Maine, Raymond Chandlers Los Angeles, José Saramagos Lissabon. Listan
kan göras lång.

Jag har nämnt tidigare mitt fotbollsintresse och jag hittade en sida
som gör det jag nämnde nyss, han hann före och han inspirerar mig.
Det är fantastiska bilder, inte bara fotbollsbilderna utan även de andra.
Ta en titt på Hans van der Meer.

Om ni är sugna på fler bilder så finns det lite bildreportage här.

Inga kommentarer: