27 december 2007

.se om drömmarnas konsistens

Annandag jul är redan i det förflutna, klockan är snart tre på morgonen
och i stället för att gå och lägga mig börjar jag att skriva det här, inte
för att jag blivit besatt av att blogga, inte ens för att jag känner att
jag måste publicera ett blogginlägg i morgon också.

Jag menar, jag vet inte ens om jag har nån som läser mig, men det hela
handlar mer om att skriva än att om att bli läst, även om det sistnämnda
är en extrakrydda i tillvaron. Om ni mot förmodan sitter där och läser
mig på andra sidan skärmen och har en flygbiljett i handen för att ni
ska i väg från vintermörkret i Sverige, och kanske ni har turen att er
flygning går mot Lanzarote så har jag ett tips på vad ni kan göra, när
ni tröttnat på stranden och sanden, om det nu är möjligt.

Sen hänger det lite på om ni är kulturintresserad och närmare bestämt
litteraturintresserade, för det finns en utställning som pågår fram till
den 16 januari som heter ” José Saramago: la consistencia de los sueños”.
Det är Fundación César Manrique som håller i det hela.

Saramago, som fyllde 85 år den 16 november är en av mina favoritförfattare,
och jag håller tummarna på att utställningen hittar till Stockholm, i annat
fall, så lär jag vara i Lissabon i april då utställningen kommer dit. Hoppas
jag i alla fall.

Inga kommentarer: