16 december 2007

.se som romarna sa: L

Otroligt men sant. Blogginlägg nummer 50. Det måste ju firas på något
sätt, eller vad tycker ni? Kanske genom att vara det kortaste hittills. Tur
att jag inte hörde några bifall eller jubel.

Just nu känns det att jag har ont i hela kroppen efter träningen i kväll,
så jag kanske ska vila i stället för att sitta och fundera på vad jag ska
skriva om. Jag har funderat lite kring copyright eller upphovsrätt som
det också kan heta. Det finns ju nya vindar som blåser, copyleft – väldigt
fyndigt namn – som sen formades till en mer allvarlig version av det hela
som heter creative commons eller CC.

Det tål att tänkas hur man vill skydda sina bilder till exempel, för att
ta nåt som jag funderat på, eller mina texter. Det är många som har
missuppfattat vad en CC-licens är och tror att det innebär att det är fritt
fram att använda det som faller under en sån licens, men det finns olika
typer av CC-licens. Jag är ingen advokat och tänker inte bena upp det hela,
men klicka på CC-länken i förra spalten så hittar ni mycket matnyttigt där.

Du klarade dig undan den här gången, Janne.

Inga kommentarer: