10 december 2007

.se tre sångerskor

I dag blir det en musikalisk fundering. Eftersom jag inte varit i Portugal
på ett tag så funderade jag på om Madredeus kommit ut med nåt nytt
så jag tog en snabbresa dit i går, genom att surfa lite. Det visade
sig att Teresa Salgueiro har bestämt sig att satsa på solokarriären
och andra projekt som hon har på gång, så hon har lämnat gruppen.

För er som inte känner till gruppen rekommenderar jag att se en
fantastisk film av Wim Wenders som heter ”Lisbon Story”. Nedan
ett klipp med bägge – dvs. film och Madredeus.



Det finns nog många grupper som splittrats just av att sångerskan,
eller sångaren valt att prova vingarna på egen hand. En annan grupp
som nyligen valde samma väg var Oreja de van Gogh. Amaia Montero
ska satsa på solokarriären.



Och när vi ändå håller på kan vi ta Ana Torroja, fast i det här fallet
var det nog ett gemensamt beslut, där alla medlemmar i Mecano
hade projekt de ville ta itu med. Den här låten väcker mig de mornar
som väckarklockan i min mobil ringer.



Jag stod i valet och kvalet en sommar för många år sen på Mallorca
och funderade på om jag skulle gå och se Mecanos konsert i Palma
eller köpa tre av deras skivor. Jag valde att köpa skivorna för de kändes
mer beständiga, fast jag kanske underskattade minnena.

Inga kommentarer: