23 december 2007

.se bilder, listor och bilder

Vid den här tiden på året, så här en dag före julafton har nog de flesta
tidningarna gjort en summering av året. Oftast sker det i listform, de
100 bästa bilderna, de mest avgörande ögonblick. Vi omges av listor
och minns medan vi tittar på bilderna hur vi mottog nyheterna när de
såg dagens ljus. Så häng med:

Reuters, World Press Photo – Winners gallery 2007, Årets bild
Pulitzer Prize 2007 - Feature Photography, Breaking News Photography
– bilden finns under fliken works. National Geographics top tio och
top tio nyhetsbilder, Nature’s Best Photography Awards 2007.

Om ni inte orkar vänta på årliga nomineringar av de bästa bilderna
så kan detta vara en bra länk för er. Nog om detta, det finns säkert
fler länkar, men det blir nog tillräckligt svårt att ta in alla de här bilderna.

Det är nåt speciellt med att titta på gamla bilder, och det finns nog
otroligt mycket att hämta på nätet, så om ni klickar på länken ovan
får ni se lite gamla bilder från USA.

Det finns egentligen ingen dålig årstid för fotografer känns det som,
vintern borde kanske vara det, i alla fall på grund av allt mörker, men
samtidigt så blir ljuset så mycket tydligare då. Nackdelen är väl att
det är så kallt att gå omkring och leta motiv, men som de mest käcka
brukar säga: Det finns inget dåligt väder, det finns bara dåliga kläder,
blä säger jag, även om det till viss del är sanning. Den andra delen är
skitsnack, för visst fan finns det dåligt väder. På tal om väder, så vill
jag att det snöar nån gång. Inte så mycket för den vita julens sak, även
om det vore trevligt, utan mer för att jag har gett mig fan på att jag
i år ska fånga snön när den faller. Det blir spännande att se om det går.

Det verkar bli en vit jul trots allt, jag vet inte om det blir det
vädermässig, men helt klart är det att Madrid slog Barça 0-1 på
Camp Nou, vitare än så kan det inte bli.

Inga kommentarer: