26 december 2007

.se ifall du tänkte bygga en verklighetstrogen pyramid

Tydligen så är bara 5 % av Kataloniens lägenhetsbestånd hyresrätter
enligt följande nyhet, medan i Sverige påstås siffran vara 20 %. Jag kikade
lite snabbt i SCB och där finns det siffror till förbannelse, tydligen så är det
fortfarande flest hyresrätter bland flerbostadshusens lägenhetsbestånd,
men bostadsrätterna har ökat med 36 % sen 1990 (uppgifterna är från
nyårsafton 2006). 1 700 000 hyresrätter och 700 000 bostadsrätter.
Man tycker ju att man skulle kunna hitta siffror om en hyfsad korrekt
siffra på hur det ser ut, men jag orkar inte leta just nu. Direktlänk till
videofilen, om ni vill höra nyheten på katalanska.

Läste i en annan nyhetsartikel att egyptiska SCA (Supreme Council of Antiquities)
vill få till en ny upphovsrättslag som ska begränsa reproduceringen av
verklighetstrogna, dvs. exakta kopior av egyptiska föremål. SCA vill att
det ska krävas ett godkännande från Egypten och att en avgift ska betalas.

Alla upphovsrättsorganisationer måste gnutta händerna nu och sitta i spänd
väntan för att se om lagförslaget godtas. Den nuvarande lagen förbjuder inte
reproduktionen. SCA:s generalsekreterare Zahi Hawas säger att det t.ex.
finns i dagsläget ett trettiotal byggnader som har formen av Giza-pyramiderna.

Nu håller man på att diskutera i Spanien varat eller icke varat av det som förr
hette i Sverige kassettersättning och som nu heter privatkopieringsersättning,
och som till viss del är en absurd avgift.

Jag betalar alltså för varje dvd, som jag använder för att bränna mina bilder
eller göra back up på de videofiler som jag arbetar med, en viss summa för
att kompensera musiker, kompositörer, författare, regissörer, skådespelare,
producenter, m.fl. när deras arbeten kopieras.

Men de tar avgiften av mig även om jag inte har i avsikt att kopiera nåt,
så den avgift jag betalar borde på nåt sätt tillfalla mig. Men var finns de
blanketter som jag ska fylla i? Vi vanliga medborgare borde kanske skaffa
ett organisation som kräver in dessa pengar.

Det är en hett debatt i Spanien och jag kommer nog att göra ett inlägg på
spanska om det i morgon.

Inga kommentarer: