15 december 2007

.se foto till salu 1

En liten snabbis i dag, kom precis hem och ska äta en macka alldeles
strax, var på Galleri Kontrast i dag och tittade på deras bokrea, och i
samma veva passade jag på att kolla på den pågående utställningen
som heter “Fotografi till salu” och handlar mycket riktigt om samma sak.

Det är ganska fantastiskt med ett galleri som ställer ut dokumentärfotografer
och som har en gedigen samling fotoböcker. I utställningen finns det ett antal
fotografier av olika svenska fotografer och alla är till salu, några hade till
och med sålts – till vad jag anser vara fantasisummor – eller kanske inte.

Jag funderar själv på att satsa på allvar på fotografering, men samtidigt
så har jag funderat lite på prissättningen när det gäller bilder, och visst,
man har materialkostad och en produktionskostnad, och så ska man få
betalt för kreativitet och exklusivitet – för oftast handlar det om en
begränsad upplaga. Frågan är om nån av dessa fotografer har inhandlat
en bild för det pris som de begär för sitt eget verk. Det kanske inte är
nödvändigt att de har gjort det, men samtidigt känns det att om de nu
tycker att det är ett vettigt pris att ta 30 000 för en bild, så borde det
också vara ett vettigt pris att betala.

Jag kommer att få tillfälle att återkomma till det här i dagarna, just nu
kurrar magen så jag ska ta hand om den. Jag kanske tycker att priserna
är för fjärran för vad min plånbok – som jag för övrigt inte använder –
har råd med, och visst, det är väl okej att “mecenater” väljer att sponsra
fotografer och att dessa fotografer kan livnära sig på sina bilder, men
hur ska vanliga människor ha råd att köpa bilder, handlar det om göra
konsten mer värld genom att hålla den borta från vem som helst?

Skulle jag ta 30 000 för en bild eller för den delen 7 500?

Inga kommentarer: