15 januari 2008

.se serier möter film

Ja, film och serietidningar har de senaste åren allt som oftast gått
hand i hand. Det är mycket på gång just nu, både ryktesvägen och
de som redan är under produktion.

Jag skriver de releasedatum som står i IMDB, allt som oftast är det
väl då den går upp i USA, men nu för tiden kan det röra sig om
världspremiärer.

Redan i sommar är det i alla fall dags för tre, från tre olika jättar
i serietidningsvärlden, okej, den sista av dem kanske inte är en
jätte, men gör de en film av en serie därifrån så kan man väl ändå
kalla dem för det. Fortsättningen på "Batman Begins" heter "The
Dark Knight
", som är ju vad Läderlappen, eller Batman som han heter
nuförtiden, kallas. Japp, där försvann syftningen på vägen, men vad fan
nu är det serier som gäller, kan ni er Batman så hängde ni nog med. Hur
som helst så får nog Batman lämna plats för The Joker som denna gång
tycks bli verkligen härligt skrämmande. Det vad DC Comics ess i leken,
och den går upp den 18 juli.

Över till Marvel med "Iron Man", som blir nog ganska maffig och sen har
vi Top Cow med Mark Millars "Wanted". Känner ni inte till Millar, så
finns det annat som kan locka. Angelina Jolie och Morgan Freeman bland
annat.

En av filmerna som jag verkligen ser fram emot, och roligt nog blev det
en lång lista när jag väl satte i gång; jo, en av filmerna är när Frank Miller
gör sin solodebut och regisserar en av serievärldens främsta mästare i mitt
tycke och en av de serier som aldrig lyckats suga tag i mig. Jo, jag talar om
Will Eisners "The Spirit", som släpps den 16 januari.

I böcker som blir film genren har vi "I Am Legend" som har premiär i Sverige
den 25 januari, och "Flyga drake" som vi måste vänta på ända till den 28 mars.

I samma tema som "I Am Legend" som dessutom har filmatiserats
två gånger tidigare, har vi "Y: The Last Man" som saknar för tillfälle
information på IMDB, men där serietidningshistorian går ut på att
det är ett virus – har jag för mig – som drabbar bara männen. Alla
utom en. Varenda killes våta dröm? Nej, kanske inte.

Sen är det som vanligt dags för efterlängtade och mindre efterlängtade
uppföljare. "Hellboy II – The Golden Army", "Transformers 2", "Narnia:
Prins Caspian
" som går upp i Sverige den 2 juli, "Indiana Jones 4" – vi får
se vad det slutgiltiga namnet blir, den 22 maj, USA, "Jurassic Park IV".
Har de gjort en trea? Den har jag missat. Och "Spider-Man 4", tre fyror på
raken. Det var inte illa. "Sin City 2".

Och nu tar jag bara resten av utbudet, som inte alls är sämre. Jag
börjar med tre favoriter "Magneto", "X-Men Origins: Wolverine"
och "Shazam!". Sen har vi "Wonder Woman", Alan Moores
"Watchmen", "Silver Surfer", "Thor", "Black Panther",
"Lukas Cage", "Teen Titans" och "Justice League".

Inga kommentarer: