24 januari 2008

.se krokodiler och Gena

Jag har tillbringat hela dagen bland saltvattenskrokodiler och forskare,
och min fascination för dem har bara blivit större ju mer jag har lärt mig
av dessa primitiva väsen. Nu måste jag bara ta reda på vad ”palatal valve”
heter på svenska och ”cordal perigoid muscles”. Får väl återkomma till
dem senare. Det kan visa sig att krokodilens fantastiska immunförsvar
råder bot på allt sånt som nu för tiden har blivit resistent för en massa
sorters penicillin. Ett intressant fakta är att krokodilens närmaste släkting,
den är ju ett kräldjur, är fåglarna. Sen kommer den vanliga frågan, vad
har krokodiler egentligen fötter, tassar, ben? Enligt Uggleupplagan av
Nordisk familjebok så har de fram- och bakfötter, så jag kör på det.

I min informationsjakt läste jag återigen om de två kubakrokodilerna som
Skansen-Akvariet har hand om, som djurskyddsmyndigheten, DM, ville
avliva om inte Skansen gav dem en större bassäng. Var och fotade dem
för några månader sen, de ser ut att stortrivas där, med öppna gap i värmen.

Nu när jag skulle publicera det här inlägget kom jag och tänka på Drutten och
Gena. Minns ni de?



Den här kom jag inte ens ihåg. Jag måste säga det igen. Youtube är fantastiskt.

Inga kommentarer: