25 januari 2008

.se att ringa eller googla

Det är inte ofta jag använder telefonen för att göra ärenden, jag föredrar
att gå till ställena och prata på plats i stället för att ringa ett samtal, men
i dag så ringde jag till Skansen-Akvariet för att få hjälp med ”palatal
valve” och då insåg jag hur hjälpsamma människor kan vara, och hur
sällan vi översättare ringer runt och frågar olika experter om råd. Det
kanske finns de som gör det, men jag är ganska dålig på det, oftast står
svaret att finna i nån e-postlista – som är lite av vårt fikarum när vi
inte sitter på ett kontor bland andra frilansare eller fast anställda
översättare – eller så har man redan innan man ska ta det steget hittat
nåt bland alla uppslagsverken hemma eller de på nätet. Hursomhelst så
tvekade han inte en sekund och sa att det hette ”struplock” och det
var ett bra och beskrivande ord för vad den har för funktion hos krokodilen.

Google har de senaste åren varit sökmotorn bland sökmotorer och därför
googlar man efter saker, men jag undrar om det inte är dags att se vad
utmanarna har för sig. Finns det uppstickare eller är de flesta bara ute
efter andra grafiska lösningar som Galaxy IT, eller Quintura som skapar
ett tankemoln av resultaten. Jag har sett mer spejsade (mmm hur ska
det stavas egentligen?) Sen finns det metadatasökare som den som
utnämnt sig till sökmotorernas moder, eller MetaCrowler. Dessa söker
i andra sökare och sammanställer resultaten. Vi har också gamla godingar,
som Altavista som en gång i tiden var Sökmotorn. Än så länge så fortsätter
jag nog med Google, de andra blir användbara när Google inte hittar
svaren. Jag kommer ihåg när jag gick över till Google och ville ha den som
startsida på jobbets internetdator, medan en Altavistaförespråkare återställde
startsidan hela tiden, så där höll vi på tills Google segrade, eller så var det
att alla datorer fick internetuppkoppling, kommer inte riktigt ihåg.

Inga kommentarer: