12 januari 2008

.se på tal om googlande

På tal om googlandet, fotoshoppande och andra såna ord. Det här är
en gammal nyhet, men den tål att nämnas. Det är intressant när företag
når det de eftersträvar mest, som i det här fallet Photoshop – som har
blivit en sån standard för alla som sysslar med fotografi, att själva
förändringen i en bild, kallas att man har fotoshoppat. Men nu när de
uppnått en sån världsdominans har de insett att de riskerar att gå samma
öde till mötes som andra kända märken, Xerox, Hoover, Google, det vill
säga att gå från ett registrerat varumärke till en företeelse. Photoshop
försöker reglera vår språkanvändning, men de lär väl inse att det är lönlöst.
Ja, ibland ska man vara försiktigt med vad man önskar, för man kan se
det gå i uppfyllelse.

Det enda svenska exemplet som jag kommer på just nu är företaget MACK,
(av initialerna i delägarnas efternamn: Mathiasson, Andersson, Collin och Key)
som tillverkade en bensinpump. På 1920-talet dominerade de marknaden,
och jag har ingen aning om företaget finns än i dag, men bensinmackar
finns det gott om.

I jakt på lite bakgrund sökte jag i Wikipedia och fann den här artikeln om
varumärkesord. De listar även Eau-de-cologne, Ketchup och Termos. Eftersom
det var intressant, tyckte jag, så sökte jag vidare. Här finns fler varumärkesord
som blivit generaliserade.

Vissa kanske har mer skäl än andra att protestera, som fallet när McDonalds
gick i taket i mars förra året – jag sa att det var gamla nyheter – för Oxford
English Dictionarys definition av McJob: "An unstimulating, low-paid job
with few prospects, esp. one created by the expansion of the service sector."
Som kort och gott blir: ”ett ostimulerande, lågavlönat arbete med små framtidsutsikter,
främst inom den växande servicesektorn”. Rätt eller fel?

Inga kommentarer: