3 mars 2009

.se månen, sirius och ett helsikes oljud



Nu har jag fått månfenomenet förklarat för mig. Det visar sig
att det är bra att skriva sina funderingar i bloggen eftersom då
kommer svaren som på posten, fast den här gången via ett
telefonsamtal – tack, Micke. Så det är alltså en optisk illusion
som gör att vi ser månen som ett u i stället för som ett c. Och
ovanför den lyser Sirius (Canis Majoris), starkt som bara den.
Inte undra på när det är tre stjärnor. Eller? NE skriver att Sirius
har en vit dvärgstjärna som följeslagare. Lite som Don Quijote
och Sancho Panza för att ta ett berömt par som exempel.

Jag överlåter Branjelina, Tomkat, Beniffer och andra såna par åt
nöjesbilagorna. Vilka då, säger du? Eller kanske inte, vem vet.

Just nu för att övergå till det sista – ett helsikes oljud – så är det inte
grannarna det handlar om utan den sovande draken som är fläktsystemet
i huset. Det blåser in kalluft hur gärna de än vill påstå att det är 22 grader
varmt. Nåja, det kanske bli det nu, men det hindrar än inte från att bli
galen av ljudet den gör. Jag vet inte om jag är ljudöverkänslig. Jag kan
irritera mig på klockan i vardagsrummet, men det är bara då och då som
jag lägger märke till dess tickande, och då kan jag inte koppla ifrån det.
Nu har de varit här två dagar på raken och jobbat med ventilationen. Men
jag tror nog att jag blir nödgad att tysta den stora drakens andetag igen.
Eller så får jag sätta på musik. Tystnaden har sprungit iväg.

En liten fotnot om Sirius följeslagare som uppfinningsrikt har döpts till
Sirius B och som först upptäcktes av vetenskapsmän 1862, eller ja, det
finns ett västafrikanskt folk som lever i Bandiagaraplatån i sydöstra Mali,
i Västafrika, som heter dogon. De har en myt om hundstjärnan, eller snarare
dess följeslagare – som de egentligen inte borde ha vetskap om eftersom den
inte går att se med blotta ögat.

Men det är klart att uppfinningsrikedomen tryter när det upptäcks fler och
fler stjärnor. Vem skulle säga att HD 16175 är ett stjärnnamn?

Sugen på att lära dig mer stjärnnamn så kan du alltid söka på The Extrasolar
Planets Encyclopaedia
.

Bilden är hämtad från Nasa Images.

.

Inga kommentarer: