15 mars 2009

.se fotografpresentation - Alfred Eisenstaedt



Det är som sagt mycket fotografi just nu, så det gäller
att bejaka den sidan och insupa så mycket det går. Jag
tänkte presentera lite fotografer, men så att det blir
överkomligt tar jag en i veckan. Låt oss säga varje söndag,
bara för att det är i dag och det kliar redan i fingrarna.
Vore trevligt om UR eller SVT bestämde sig för att både göra
och sända lite dokumentärer om svenska och internationella
fotografer. BBC har annars varit föredömlig i den aspekten
och gjort serier som Master Photographers (1983) och The
Genius of Photography (2007).

Kan nån köpa hem dem till svensk tv?



Första fotografen ut är Alfred Eisenstaedt och namnet
ringar egentligen inte bekant hos mig, men han porträtterades
i den ovan nämnda serien 1983 så jag tycker att vi kan börja
med honom. Han föddes den 6 december 1898 och dog den 24 augusti 1995.

Han var verksam för den nu nedlagda tidskriften Life, som jag tycker
borde återuppstå snart igen. Tidskriften var känd för sina bildreportage.

Jag har ett vagt minne om att jag nämnt samarbetet mellan Google
och Life. Om inte så kan ni gå hit och söka på hans bilder. De tre
bilderna jag har lagt upp är tagna av honom. Det är två självporträtt
plus en bild på Brooklyn Bridge och nedre Manhattan många år innan
den elfte september.

Part 1 (ca 9 minuter)


Part 2 (ca 9 minuter)


Part 3 (ca 9 minuter)


Part 4 (ca 7 minuter)


.

Inga kommentarer: