29 mars 2009

.se fotografpresentation - Andreas Feininger

__

Dags för en ny fotograf och det visar sig att även denne börjar på A.
Andreas Feininger föddes 27 december 1906 och dog 1999. Denna
gång är det återigen en fotograf som jag inte hade stiftat bekantskap
med, så jag tänkte att jag kanske skulle passa på att introducera två
fotografer. Den ena blir denne amerikan och den andra får komma
i nästa inlägg. Vi får se om det blir i dag eller nästa gång. Ska försöka
posta det i dag också. Bilderna är även denna gång tagna från Lifes
bildarkiv. Det roliga med Andreas Feininger är att han bodde några
år i Sverige (1933-1939) för att sen flytta till USA. Han publicerade
en bok som hette STOCKHOLM och han donerade bilderna till Stockholms
Stadsmuseum – vilket är ganska coolt. I länken ovan har de lagt upp sex
bilder. Det står i samma länk att han lämnade Sverige för utlänningar
inte längre fick använda bil eller kamera. Porträttet till höger är taget av
Ralph Morse.

__

Jag vet inte så mycket mer om Andreas Feininger så jag lämnar er
i händerna på Master Photographers.

Part 1


Part 2


Part 3


Part 4





.

Inga kommentarer: