13 mars 2009

.se bilder och vampyrer

Det har blivit en del fotoutställningar på sistone och mycket snack
om att hitta en egen stil. Kanske inte så mycket just nu i
fotoutbildningen men det har varit lite sånt när jag har pratat
med folk om en fotoportfolio.

I samklang med mitt jobb ser jag mycket film och tv, ja, det är ju
ett intresse också kan man säga. Dessutom gillar jag serier
så bilden och orden har alltid lockat mycket. Men när det gäller
att hitta en egen stil har jag mest tyckt att det jag är intresserad
av är att ta bilder.

Jag ser inte en bild som mer konstnärlig när den är suddig
eller obegriplig, även om jag i vissa fall kan förstå varför man
gör det. Jag har precis läst ut ”The Elements of Photography
– understanding and creating sophisticated images” av Angela
Faris Belt och det roliga med den boken är att den till varje
kapitel har ett antal portfolion av fotografer som belyser ämnet
som har avhandlats.

Det är fyra kapital. Framing and borders, Focus: Aperture, lenses
and depth of field, Shutter speeds: time and motion och Materials
and processes: the aggregate image. Om du klickar här kan du se
bokens första sidor.


Man kan väl säga att det är fotografins grundstenar, först att bestämma
vad man vill få med i bilden – visst man kan beskära (crop) bilden när
man väl sitter hemma, men gör man det på plats slipper man sitta sen
framför datorn. Ramar kan tillföra nåt till bilden eller i värsta fall störa
den, men för att veta det måste man experimentera med dem. Sen har
vi bländaren som påverkar skärpedjupet och slutartiden som kan frysa
rörelser eller göra flöden. Sista kapitlet hamnar utanför kameran.
Det handlar mer om materialval, om kornighet, nyans, färgton, textur,
storlek och skala. I och för sig så bestäms det till viss del i kameran och
inte bara i fotopapperet.

Så kommer jag att hitta en egen stil? Ja, det är möjligt. Troligtvis kommer
stilen att hitta mig och inte tvärtom, eller…?

Jag var på bio och lämnade biosalen en halvtimme in på filmen.
Det var en experimentell spansk film som hette Vampir-Cuadecuc,
men trots att den inte riktigt föll mig på smaken så blev jag lite förtjust
i bildspråket. Det här var nog första making off-filmen, och som sådan
var den annorlunda än de som görs nu. Allt ljud från ursprungliga filmen
hade tagits bort. Det finns en scen som jag hittade på youtube, ungefär
5,20 minuter in på klippet som jag tycker är väldigt vacker. Om du är sugen
på att se mer så verkar hela filmen finnas på youtube.



Det som störde mig var ljudet. Bildmässigt var den intressant. Det är ganska
roligt att se hur de där skapar dimman eller senare, runt 9.30 in på klippet
lägger på spindelnät på dörren. Av nån outgrundlig anledning gillar jag de
utfrätade bilderna, så det kommer att bli lite sån fotografering för mig framöver.
Jag vill prova att skapa såna bilder.

.

Inga kommentarer: