22 mars 2009

.se fotografpresentation - Ansel Adams



Passande nog är bilden på dagens fotografpresentation tagen
av Alfred Eisenstaedt som var första fotografen ut. Återigen
är bilderna tagna från Lifes bildarkiv. Bilden ovan är tagen
1959 i Idyllwild, de runtomkring honom är hans studenter.



Ansel Adams föddes 1902 i Kalifornien och dog 1984. Han
räknas som en av de mest framstående amerikanska
fotograferna och för mig är han mest känd för sin
landskapsfotografi. Därför blev det naturligt att ta honom
nu när vår fotouppgift handlar om just det. Eftersom den
engelska wikipediasidan om honom är mer utförlig lägger
jag även till den länken. Ansel Adams arbetade i svartvit
och han tog fram tillsammans med Fred Archer zonsystemet,
som går ut på att man delar in bildens tonomfång i elva zoner
som går från 0 (noll) till X (tio). 0 motsvarar maximal svärta och zon X
motsvarar maximal vita, zon V motsvarar medelgrått. Gå in
i länken ovan för att få mer detaljer om zonsystemet. Han gav
ut många böcker om fotografins tekniska aspekt, om framkallning
och kopiering av bilder.

Förutom de mer kända landskapsbilderna så dokumenterade han
en av de i mitt tycke märkligaste händelserna i USA:s historia, och
det var när japanerna som bodde i USA, oavsett om de var födda där
internerades i flera koncentrationsläger i landet efter Pearl Harbor.
Ansel Adams fick tillstånd att besöka Manzanar, som var ett av de lägren
som fanns och det resulterade i boken Born Free and Equal. Och ve och
prisa intenet - som jag ständigt gör, varje dag jag upptäcker nåt nytt
så har Library of Congress digitaliserat den boken så den hittar ni här.

Det är det fantastiska med att blogga och skriva små fotografpresentationer
som jag gör nu. Jag lär mig otroligt mycket själv under arbetets gång. I
samband med detta hittade jag också en digitalisering av 244 bilder som
Ansel Adams tog där. De finns i en annan sida av Library of Congress som
heter Prints & Photographs Reading Room.

.....

Nu är det filmdags. Jag lämnar er med Master Photographers:

Part 1


Part 2


Part 3


Part 4





.

Inga kommentarer: