19 mars 2009

.se fotografibiblioteket

I dag hade vi studiebesök på Fotografibiblioteket och det var
en trevlig överraskning. Jag hade nämligen ingen idé om att det fanns
och visste inte heller vad jag kunde vänta mig. Det är väl inte underligt
egentligen att det finns ett bibliotek som ägnar sig enbart åt fotografi,
men ändå hade tanken inte slagit mig.

Det ligger visserligen lite avsides men bredvid Moderna Museet
så till viss del är det väl en naturlig miljö.

Det är ett referensbibliotek så man får inte låna hem några böcker, och
visa böcker har stort samlarvärde och de får man väl bläddra i så länge
som man sätter på sig vita bomullshandskar – som museet står för. Är du
nyfiken på vad som finns kan du titta igenom deras databaser.

Dessutom har de en samling dvd och vhs som man kan titta på plats, allt
från svenska fotografer till utländska dito. De har bara öppet tisdag till
torsdag mellan 13 och 16, men det finns ju alltid en möjlighet att fjärrlåna
böckerna till ett bibliotek nära dig som troligtvis har bättre öppettider.

I tisdags fick vi dessutom leka nyhetsredaktion, på morgonen fick vi våra
fotouppdrag och allt skulle vara färdigt till 13.45. Jag fick bland annat fota
en presskonferens där de bland annat live streamade från Bryssel, det var
ju inte direkt så fotogeniskt att ta bilder på journalister som tittade på en
stor platt-tv, men det var en rolig erfarenhet. Sen var jag på KB och fotade
en bibliotekarie och fick en rundvandring runt huset. Mycket givande. Det
var en väldigt kreativ uppgift av vår lärare eftersom personporträtten vi
gjorde var på människor som var på sina arbetsplatser och inte såna som vi
själva skulle hitta. Det blev mer verkligt.

Fortsätter att fundera på landskapsbilderna som ska vara färdiga på torsdag.
Triptyker ska de vara dessutom. Ett landskap vi gillar och ett vi ogillar.

.

Inga kommentarer: