25 februari 2008

.se svart dag

japp, i går började dagen bra. Jag köpte ny dator för min gamla
vill inte vara med så mycket längre till. Och jag har inte tid att
sitta varje dag och hoppas att den ska starta vid första, andra,
tredje, fjärde tillfället. Som värst har det gått en halvtimme,
och det är nog varken bra för strömförsörjningen eller min
sinnesro att hålla på så där i längden. Om man ska se nåt
positivt med det hela är att jag har aldrig tagit backup så många
gånger och så ofta. Så det är väl dags att damma av det där
talesättet, det finns inget ont som inte för nåt gott med sig.
Hur som helst så blev det som började så bra, ny dator på
väg hem, slutade illa med datorn uppackad och färgerna på
skärmen åt helvete fel. De var gröna eller gulaktiga beroende
på hur man ser på det hela. Men det vita var inte vitt, det röda
var inte rött och det blåa var inte blått och däremellan var alla
färger borta. Försökte med att återställa till fabriksinstallationen,
efter att ha gått tillbaka ett steg i återställningskarusellen, dvs.
jag tog bort en installation för att se om det hjälpte det hela. Men
det gjorde det självfallet inte. Som grädden på moset, sett negativt,
så förlorade Real Madrid 1-0, efter ett misstag som inte ens mina
83:or hade begått en gång i tiden när jag och Stefan tränade dem.
Så i går satt jag med grön skärm och förlust i näthinnan och tyckte
att livet var pest, och struntade helt enkelt att blogga.

Till råga på allt så skulle jag upp tidigt i dag för jag skulle jobba, och
vårt badrum skulle renoveras, så det var ju ett plus att slippa vara
hemma. Allt som oftast är jag datasupport och mina vänner och när
jag själv råkar i trubbel som i går så har jag min egen personliga
datasupport så jag ringde honom i dag från jobbet och senare när jag
kom hem. Vi fann ingen lösning. Jag ringde Media Markt - där jag köpt
datorn - och fick numret till HP-support - märket på min dator - och
efter tio minuters samtal så fick jag ett ticketnummer för att gå och lämna
tillbaka datorn och få en ny. Trist att behöva stoppa in allt i lådan igen,
men skönt att få en ny dator - sprillans, för min var ju redan en dag gammal.

Nu ska jag på bio, så får vi se om det lugnar mina nerver lite och får mig
att tänka på nåt annat.

Just det, när jag kom hem så såg det precis som i E.T. Jag saknade Nasagubbarna,
men allt var inplastat, så det var som att gå omkring i en värld utan syre,
nästan... Vi får se hur länge vi ska vara utan badrum. Vattnet har de stängt
av också.

Ah, höll på att glömma. Windows Vista har inte direkt övertygat mig de har
få timmarna. Jag vet inte om det är för att den var mest grön, men men...

Inga kommentarer: