13 februari 2008

.se det ekar

Bloggvärden är full av ekon. Eller snarare är det som om
nån kastar en sten i vattnet och det bildas större och större
ringar. Det är lite så med bloggarna jag läser och på sätt och
vis är det bra, fast ibland känns det som om man läser samma
sak om och om igen. Men det sägs ju att allt är redan skrivet
så bloggarna är väl ett stöd till det påståendet. Det är väl ett
sätt att sprida sånt som vi tycker är bra, särskilt när det gäller
länkar eller nyheter och få fler att upptäcka sånt som man själv
är intresserad av eller. Återigen så är det tack vare RSS som jag
ser när de bloggar jag följer har nåt nytt och det är otroligt
praktiskt. Nu har jag dessutom precis upptäckt två program som
underlättar det hela lite till. Det ena heter Miro och är en video-
spelare (som har i grunden vlc – ett fantastiskt program som klarar
av de flesta videoformaten) och har en massa andra funktioner,
bland annat kan den ladda ner de poddsändning som man lyssnar på. Det
andra heter Netvibes och det kommer nog att slå stort snart, tror jag.
Jag upptäckte det i går så jag kan inte säga mer än att det ser lovande
ut och att det blir ett sätt att ha bokmärken och annat på en sida, ja, jag
vet att det finns massa andra program, men här kan man bland annat
ha RSS-flöden. Det var allt för i dag.

P.S. Handledarmötet gick bra. Nu har jag min första deadline på min
uppsats. Det känns skönt och kul att ha ett mål.

Inga kommentarer: