19 februari 2008

.se det ljusnar

Ja, det börjar ljusna. På flera fronter samtidigt. Det ryktas
att det är våren som nalkas. Börjar känna mig frisk, hostan
tycks ha gett vika, så jag får väl hoppas att jag är helt återställd
i morgon eller på torsdag. Just när jag tittade ut genom fönstret
och beundrade solnedgångens färger ringde en kompis och
tydligen så var den även makalös vid Odengatan. Både han och
jag tog en bild.

Ett tips för alla språkintresserade som äger pc – eller åtminstone
en pc-emulator på macen är SAOL Plus. Den digitala versionen av
trettonde upplagan av Svenska Akademiens ordlista. Jag har kollat
igenom den och sökfunktionerna verkar vara betydligt bättre än
till exempel Norstedts Spanska ordbok, som jag inte riktigt gillar.
Prisas de som prisas bör, och i det här fallet så är det Svenska Akademien,
Språkdata vid Göteborgs universitet och Oribi AB. De har gjort ett
bra jobb. På tal om Språkdata så ligger de bakom SAOB på nätet.

När vi ändå är inne på språk så såg jag en tecknad serie från den gamla
goda tiden, och om nån skulle be mig att översätta den så skulle jag
nog ta betalt per timme i stället för programlängd för jag tror att den
skulle driva mig till vansinne. En fantastisk utmaning, men ack så svår.
Omöjlig. Jag vet inte. Jag tror inte att jag ska ge mig in på den, inte just
nu. Så klicka och se på Symphony in Slang.

Inga kommentarer: