21 februari 2008

.se orden som inte finns i ordförrådet

I dag lämnade jag hemmets trygga vrå för första gången
på över en vecka. Äntligen frisk, ja, mer eller mindre. Jag
hade fortfarande den trevliga hostan som medpassagerare,
men i övrigt kände jag mig kry. Avskedsmiddag och lite av
en återträff för Sofia, de flesta som var där var kursare till
henne och inom samma gebit. Mitt i konversationen, en av
många, och vi hade lämnat många exotiska länder i Afrika
bakom oss. så fick jag frågan vad valurna och vallängd hette
på spanska. Funderade och funderade. Mmmm tänkte jag,
det är ju val i Spanien om inte så länge, så det borde väl man
ha koll på. Nja, jag är ju inte tolk, sa jag och log i hopp om att
det skulle ge mig lite respit. Jag ska fundera på det. Bland
giraffers långa halsar och tungor, Casablanca-fik, kaffe i
tusen-och-en-natt-liknande kannor. Garanterat att det doldes
en ande i den, och utsökt baklava med vaniljsås glömdes det
hela bort. Notan betalades, vi gick ut i den kyliga - och inte
alls våraktiga nattluften - som tydligen hade väntat på mig
och min hosta. En snabb tågresa hem och nu kunde jag
äntligen slå upp det, "censo electoral" ja, nu sitter det väl
i minnet ett tag. Lustigt nog heter urna - urna på spanska.
Det är väl latinet som står bakom det hela.

Ja, och natten mellan i går och i dag var det månförmörkelse.
Jag sov gott igenom den, nu dröjer det ett par år till innan
jag kan sova igenom en till.

Inga kommentarer: