6 januari 2009

.se resor och bokhandlar eller tvärtom

Sitter omringad av böcker, närmast mig är det ordböcker,
allahanda slangordböcker med titlar som ”Strike the Baby
and Kill the Blonde”, men ovanför uppslagsböckerna står
några böcker och ser ner på mig när jag sitter. Det är böcker
som väntar på sin tur, just nu håller jag på att läser klart
tre böcker, en fjärde står bland dem som ser ner på mig,
det är en veritabel tegelsten och den påbörjades men
nu bidar den sin tid.

Böcker ja, det är de som gör att jag vill åka till Maastricht,
jag vet inte om jag har nämnt det tidigare. Har jag? Ja, det
är frågan. Jag tror inte det. Jag har säkert tänkt och planerat
att göra, så här kommer det. Jag såg ett blogginlägg i nån
av alla de bloggar som jag följde – har inte kollat sen lite
före julhelgen, antar att jag behövde lite semester – och den
handlade om en bokhandel som öppnat i en omgjord 800-årig
kyrka. Bokhandeln heter Boekhandel Selexyz Dominicanen
och jag vill dit och tillbe en av mina gudar. Risken är väl att de
har förbjudit fotografering när jag väl tar mig dit, men det
räcker nog inte med det för att stoppa mig. Det finns gott om
bilder här för de nyfikna.

The Guardian skrev en artikel om det, och jag hittade en artikel
från januari 2008 och passar på att länka till den innan den fyller
ett år. Här listar de upp de tio vackraste bokhandlarna. Av dem
har jag bara varit i Livraria Lello i Porto. För artikeln och länkar
till bokhandlarna gå hit.

Bokhandlar och bibliotek. Ja, det är väl ett bra sätt att upptäcka
en stad på. Jag skulle inte tveka ett ögonblick att ta mig till
Bibliotheca Alexandrina om jag åkte till Egypten, och inte
bara av nyfikenhet, utan också på grund av all historia som finns
kring det gamla biblioteket i Alexandria. Det finns ju en hel del
vackra bibliotek i Stockholm också - resten av landet låter jag
vara osagt för jag har inte varit på bibliotek ute i Svea rike.

Ja, Alexandria och Maastricht, sen har vi Bilbao och Guggenheim,
men missförstå mig rätt som de sa förr några år sen. Det skulle
bara vara ett av skälen, en nyckel till staden. Min kamera hungrar
efter de bilderna, men även för mycket annat, och sen har vi resten
av mig som också vill ut på äventyr.

¤

Inga kommentarer: