13 januari 2009

.se lite facebook-tankar

Det talas då och då ganska mycket om Facebook, ansiktsboken
som vissa kallar den. Och det talas mycket om för och emot att
vara med i ett nätverk där alla dina vänner vet vad du gör. Jag har
flera vänner som valt att inte gå med för att de A inte hinner med
eller B anser sig vilja ha ett privatliv. Jag har så länge jag kan minnas –
inte riktigt sant, men nästan – chattat på alla möjliga och omöjliga sätt,
jag gillar datakommunikation och har hållit på med det sen internet
var bara barnet. Inte för att jag har nåt emot andra typer av interaktioner,
och så klart föredrar dem, men allt har sin stund.

De pratade på radion i dag om ett fenomen som inte fanns före
Facebook, eller ja, det fanns men kanske inte var lika påtaglig. Säg att du
är i ett förhållande och har skrivit så i Facebook. Jag har den engelska
versionen, men oavsett version så är det en ikon som följer med när
man skriver in att man har ett förhållande och det är ett hjärta. Om man
ändrar från ”singel” till ”har förhållande” så leder det garanterat till ett
stort flöde av nyfikenhet bland vänner – vilket i sig är ganska naturligt.

Facebook är ju trots allt ett nätverk för vänner – både nära och lite mer
flyktiga bekantskaper från jobb- eller skoltiden. Vissa vänner är utomlands
och det är ju ett sätt att hålla folk uppdaterade. Det var inte just det här
de nämnde på Facebook utan vad som händer när man skriver att förhållandet
är slut, när man gör det och hur länge man ska vänta för att inte såra den
respektive partnern. Eller som en tjej berättade, hon ville först berätta för
sina vänner att det var slut, men före detta pojkvännen ändrade sin status
till singel, så då visste ju alla vänner. Och det fick ju mig att le lite. Alltså
oavsett hur man gör så blir det jobbigt för nån av parterna. Som en kille sa
så visst gjorde det ont när hon ändrade status till singel, men det som
verkligen gjorde ont var när hon några dagar senare skrev: Jag är kär.
Åh, och symbolen för att man är singel igen och har gjort slut är ett brustet
hjärta. Passande, inte sant?

Men sen är det också så att det som syns i din status är det du väljer
att berätta. Det är inget tvång att skriva hur gammal man är, om man är
singel eller i förhållande. Man kan också välja hur stor insyn man ska
låta vissa personer ha.

Men till syvende och sist är det alltid ett personligt val. Vissa tar det hela
på alltför stort allvar. Ju fler kanaler man är nåbar på desto bättre,
tycker jag.

.

Inga kommentarer: