21 juli 2009

.se fotografpresentation Duane Michals

Det var ett tag sen senaste fotografpresentationen och jag har
ett par på g, men jag passar på att ta den här när jag ändå har
honom färsk i minne. Jag kände inte alls till honom när jag
besökte Moderna Museets utställning Åter till verkligheten,
som består av ett 300-tal fotografier från 1970-talet, här
berättar curatorn om utställningen.



Och här finns en intressant artikel om den tiden skriven
av Moderna museets fotointendent från 1977 till 2004.

Men låt oss återgå till Duane Michals som föddes i USA 1932. Och nedan
ser vi en bild vars text är följande: "This photography is my proof. There
was that afternoon, when things were still good between us, and she
embraced me, and we were so happy. It did happen, she did love me.
Look see for yourself!" [Det här fotografiet är mitt bevis. Den där
eftermiddagen då saker och ting var bra mellan oss och hon kramade
mig och vi var så lyckliga. Den är verklig. Hon älskade mig. Titta efter,
så får du se!] Det är både vackert och sorgligt, och tänkvärt.



Det som föll mig i smaken var inte enbart hans suggestiva
bilder utan att han hade skrivit text till dem, ibland så fördjupade
texten insikten i bilden ibland så säger den motsatsen till
vad bilden visar – i alla fall enligt guiden som berättade
om några av fotograferna. Texten är handskriven och ibland
svårläst, ett under att jag förstod vad han skrev, trots att det
var nära på läkarskrift. Jag har skrivit förr om förhållandet
mellan text och bild och det är lite passande till min bloggs
ledord: "där bilden slutar tar orden vid" och ändå så kanske
de inte gör det, alltså bilden kanske inte tar slut, orden kanske
samexisterar och bägge växer sig starkare av varandra.

Några av bilderna som finns i Moderna museets ägor finns
inskannade och går att titta på här. Där kan man zooma in
och se texten lite tydligare.

Sökte vidare på youtube och hittade en intervju som heter
”Visions and Images: Duane Michals” som postats av
Duke University Libraries. Den är från 1981 och verkar lovande.



Det finns många möjligheter att göra något på youtube,
vet inte riktigt vem som ligger bakom det här om det är Michals
som lagt upp den. Men jag antar det.

things are queer


.

Inga kommentarer: