2 mars 2008

.se vatten är liv

Just nu har vi inget vatten hemma, så då och då går jag ut med
Coca-cola-flaskor, de där 1,5 liters och fyller på dem med vatten.
Det är ett sätt att se hur mycket vatten som man gör av med, och
det får mig att inse för jag vet inte hur många gånger hur viktigt
vattnet är för oss, och hur mycket som vi slösar bort kanske just
därför vi har så rikligt av det. Det påminner mig om vad vi hade
i stället för ”Låt stå!” i den svarta tavlan på mitt klassrum när jag
pluggade i Spanien. Det stod: ”vatten är liv. Slösa inte det.” Nåväl,
nu när jag tänker efter är jag lite osäker på formuleringen, men
det är ju trots allt en översättning eftersom den vita texten långt
bak i mina minnesbanker stod på spanska, så se det som en tolkning.
Men budskapet är det viktigaste. Vatten är liv. Tänk på det.

Ibland önskar jag att jag fyllde de i en sån där gammal vattenbrun,
eller där man får pumpa så att vattnet börjar flöda. Det är lite
nostalgi från tider som jag inte riktigt levde i.

Inga kommentarer: