22 mars 2008

.se gott och blandat

Så här i påsktider går väl tankarna direkt till godis med den rubriken.
Sitter på jobbet och väntar på att det kommer in nåt jag kan jobba med,
men det verkar dröja ett tag. Vilket är bra på sätt och vis, för då hinner
jag fundera lite på ordet "motstånd" och vad som vore lämpligt att fota
för att exemplifiera det. Passivt motstånd är väl svårt att få ner på bild,
så det måste vara nåt som är aktivt. Motstånd som förmåga att minska
genomflödet av elektronisk ström är inte heller en höjdare.

Jag får helt enkelt följa minsta motståndets lag så får vi se var det leder
mig. Hur som helst så stannade kameran hemma i dag. I går fotade jag
en kompis ungar när de badade, det var riktigt kul, och bilderna blev
nog bra. Tänkte kolla på dem nu, men lyckades glömma usb-sladden
i morgon tröttheten och sista minuten-jakten på saker som jag skulle ha
med till jobbet, så jag kommer inte åt bilderna.

När jag ändå är inne på kameran så har jag funderat lite mer på blixtens
användning, och passat på att surfa lite. Canon har en sida som heter
Flash Work, som verkar intressant, har bara skummat igenom den. Det
finns ett ganska omfattande dokument här, som handlar om EOS-systemet,
men jag antar att det finns gott om grejer för Nikon och alla andra. Nu i
dagarna är ju Leica-utställningen i gång, på Goethe-institutet på
Bryggargatan, som ju delar lokal med Cervantes-institutet. Kontentan
med blixtproblematiken är nog att jag måste lägga ner mer tid på att lära
mig den, att jag är mer för det naturliga ljuset gör att det inte lockar så
mycket, samtidigt som det finns tillfällen - även i dagsljus - som blixten
kan få liv på ett foto.

Inga kommentarer: