23 mars 2008

.se kallt

Just när man känner vårens färgglada andedräkt närma sig, tar vintern
ett sista skutt och försöker ta över handlingen. Man kan ju säga att den
lyckades ganska bra med det, så pass bra att den slog kylrekord. Besökte
återigen Moderna museet, och ibland blandades konsten med konstigheter,
men det är väl naturligt...antar jag. Ett talesätt som de kanske borde ha
anammat på museet är ”less is more”. Det var vi överens om. Det var så
mycket Warhol, uppför väggarna, i ett trettiotal – eller fler – skärmar och
i de härliga glasskivorna som fungerade som projektordukar. Det blev inget
kakofoni av ljud för varje skärm hade sina högtalare, och biodukarnas röster
var dämpade. Det är mer än man kan säga om grannarna i huset, fast nu
med stambytet, så ekar det rejält lite här och där och ljuden har fritt fram.

Det är märkligt hur mycket ljudet dämpas av möbler, bokhyllor, ja, till och
med av ett badkar och ett badrumsskåp. Ser fram teatern i morgon,
det var längesen jag läste boken, men pjäsen blir intressant. Det är
”Mästaren och Margarita”. Jag återkommer om det. På tal om det så
skrev jag aldrig nåt om förra pjäsen jag såg. Nu känns det lite som om
det är passé. Men, men, man vet aldrig.

Inga kommentarer: