10 mars 2008

.se museihelg

eller museumhelg, nu blir jag osäker på vad som är rätt.
Man säger ju museiföremål, -besök, -intendent, o.s.v. men
det ser lite märkligt ut trots allt. Jag tror ändå att titeln
är rätt. Hur som helst så hann jag förutom Galleri Kontrast
med att se Stadsmuseet och Moderna. Intrycket var att
det kändes mer välkomnande på Stadsmuseet trots att det
var ingen som välkomnade oss, men det var gratis och det
kändes skönt att ha kulturen nära till hands och tillgänglig
för alla. Just nu har de utställningen: "Bellman, Sevenbom
och Prinsessan". Och den är färgsprakande och inbjudande.
Dessutom finns det mycket man kan pilla på. På Moderna
blev det främst den brasilianska utställningen vi tittade på,
men ibland känns modern konst som om konstnären driver
med åskådaren, jag fick den känslan i alla fall på vissa av
konstverken. Men det första rummet ackompanjerades man
av lite bossa nova-musik så det gjorde det hela trevligare.
Jag skulle iväg på fotbollsträning så vi hann bara kika lite
snabbt på Warhol-utställningen, och den är nog värd ett
besök. Mycket intressanta bildlösningar med stora glasskärmar
där filmer projicerades på - där kan man tala om platt-tv, eller
snarare platt-bio - och en uppsjö av videoskärmar. Man kan nog
tillbringa en hel dag, fast sen är man nog rätt så mätt på Warhol.
Nåja, ni har fram till 4 maj på er att se utställningen, men lämna
det inte till sista stund. Och biosalongen på Moderna var en ren
njutning, vilka fåtöljer.

Jo, vad som slog mig är att det känns speciellt att gå omkring
på Moderna, ja, även andra museum, med den tomma rymden,
ytorna. Mer gratismuseum åt folket. Mer spontanitet. Mer kultur.

Inga kommentarer: