9 januari 2010

.se utan min kamera

I väntan på att få en specifikation på hur mycket det kostar
att laga kamerahuset och hur mycket objektivet går på, så
att jag kan få grönt ljus från försäkringsbolagen och säga ja
till reparationen sitter jag med mitt dagliga intag av rss-länkar.

Och turen föll på en som handlade just om att inte ta bilder.
Att vara där, men inte fotografera. I det här fallet handlade
det om National Geographic-fotografen Paul Nicklen. Du har
säkert sett bilderna någonstans, Paul är fotografen som blev
mattad med pingviner av en sjöleopard. Inte? Då ska jag råda
bot på det.



Ja, Pauls bok heter ”Polar Obsession” och här hittar du en intervju
med honom. Dessutom är intervjun transkriberad här. Det är
fantastiska bilder och roliga historier. Och jag är tacksam
för att han tar bilderna, och andra som äventyrar sig ut i ishaven.
Det gör att vi kan se dessa bilder utan att frysa ihjäl, med tanke
på att jag fryser när det är minus femton så vill jag inte tänka
på hur kallt det där vattnet måste vara.

Hursomhelst så var poängen att han får frågan om han tog
bilder under tiden som första historien han berättade om
höll på att utspela sig, och då sa han, och nu blir det en
resumerad översättning: att många fotografer ser världen
genom kameran, men han älskar djuren så han värdesätter
upplevelsen lika starkt som bilderna och han menar på
att när han ligger i sin dödsbädd så kommer han att minnas
episoden med grönlandsvalen. Han tänker inte sitta och titta
på bilder uppsatta på väggen.

Och visst till viss del har han väl rätt i det, så länge hans minne
håller den episoden inom räckhåll, men bilderna är ju det han
lämnar efter sig, nu är ju grönlandsvalsepisoden återberättad här,
så vi gör oss alla en bild av det hela.

Jag lär mig att se utan kameran, nu när jag inte har den och funderar
på vad det är jag vill fånga, för då och då ser jag något jag vill fota
och jag försöker registrera vad det är som lockar med just det utsnittet
av verkligheten. Jag har pratar om Unphotographable tidigare,
men upptäckte nu att han har en poddsändning också.

Egentligen handlar det inte bara om att ta bilder. Alltså jag tänkte på
det där med att ha med sig kameran. Det handlar inte alltid om att
fota bara för att man har med sig den. För mig handlar det om att den
är med ifall att det finns nåt jag vill fota. Nog om det, det blir väl nån
sorts uppföljning nästa vecka när jag förhoppningsvis får klartecken
på det hela och kanske ett datum på när jag kan få min kamera.

Det var allt just nu. Bildradion har kommit med sitt andra avsnitt, så
jag hoppas hinna lyssna på det i morgon - om jag blir klar med jobbet.

Lustigt nog handlar det om havsmonster, men inga grönlandsvalar.

.

Inga kommentarer: