2 januari 2010

.se bildradion och annat i nya etern

Fortfarande förkyld, men det går nog över så småningom.
Året har dragit igång ordentligt rent fotografiskt. Jag är
fortfarande utan kamera, men får låna morsans. Tänkte
först köra analogt, men har inte tålamodet att vänta.
Inte just nu i alla fall. Sitter och lyssnar på Bildradion
som är ett välkomnat inslag i fotosverige – ska det vara
versal? – i alla fall tycker jag att det är roligt att någon
tar sig tid att prata om fotografi.

I första avsnittet på årets första dag pratar han om
paparazzons uppkomst och att det i år är 50 år sen
uttrycket myntades. Vidare pratar han om pappersutskrifter,
fotoböcker och lite projekttips.

Glömde att skriva att mannen bakom det hela
är Göran Segeholm och han skriver en av de bloggar
jag följer. Och visst har han rätt att säga att det skrivs
mycket och det är svårt att läsa allt, eller åtminstone
att hitta guldkornen bland allt som skrivs.

Poddradion är en strålande idé och den gör oss fria från
datorn – om man äger en mp3-spelare eller mobil som
har möjlighet att tanka hem och spela mp3.

Jag prenumererar på flera och egentligen så blir det
ungefär lika svårt att lyssna på allt som spelas in som
att läsa allt som skrivs. Man får sålla helt enkelt.
Det här var en lovande introduktion så jag ser fram emot
vad det hela utvecklar sig till. Det enda som störde mig
var musiken, men det är klart, det behövs något mellan
de olika inslagen.

När jag ändå är inne på poddradio och fotografi kan jag väl
lika gärna ge fler tips på sånt jag lyssnar ifall någon kan
tänkas vara intresserad av det.

Här kommer två rss-länkar. Photofocus är ett program
där fotografen Scott Bourne har en gäst i studion
eller via Skype och svarar på lyssnarnas frågor som de fått
via mejl eller twitter. Man kan lära sig ett och annat där.

Dessutom har de en blogg där de postar dagligen saker om foto.
Och så har de anteckningarna från varje poddsändning, med länkar
och sånt de tagit upp. Här hittar ni det senaste avsnittet, nummer 25.

Och sen har vi självfallet Brooks Jensens Lens Work-poddsändning.
Här hittar du samtliga 585!! poddsändningar som han gjort hittills.

Det är väl de två som jag lyssnar mest på. Nu kanske jag ska ta tag
i städningen. Eller så gör jag något annat. Ska försöka minska på
de rss-länkar som väntar på mig.

Sålla lite och återkomma med guldkornen.

.

Inga kommentarer: