27 januari 2010

.se fotografi är minnets poesi

Jag läser just nu – bland annat måste jag väl tillägga eftersom jag
av någon anledning är någon slags multiläsare med bland annat
”En halv gul sol” av Chimamanda Adiche och ”Tusen strålande solar”
av Khaled Hosseini. Det är rena rama tillfälligheten att båda titlarna
har sol, även om den ena är bara halv och den andra är tusen stycken.
Och nu har den här parentesen blivit så lång att den slutat vara en
parantes, så jag får ta att börja om från början.

Jag läser just nu ”Fotograferna” av Micke Berg. Det är där jag läste
dagens rubrik. Minnes poesi, ja, jag tror jag varit där också. Har du
chansen att läsa boken så rekommenderar jag den. Har hittills bara
kommit till sidan 38 men jag trivs. Han skriver något som är vackert
just om att leva i minnen och om att drömma sig bort. Han skriver
”Det går att leva ett helt liv i gamla bilder, i minnen. Fotografi är
minnets poesi.” Och några meningar senare svarar han på ett brev
han har fått där en ung fotograf tycker att han är för nostalgisk.
”[…] jag lever mycket i minnen, men också mycket i drömmar.
Och i drömmen har jag framtiden. Det enda som är viktigt i livet
är att genomföra sina drömmar i nuet.”

Micke Berg har en blogg också, men den är kopplad till hemsidan
så du har säkert upptäckt den.

I dag har jag inte lämnat lägenheten, snöyran ser fin ut från mitt
fönster och hade inte så stor lust att möta den på gatan. Men i
värmen har jag funderat på en liten fotning i snön som jag kanske
ska göra i morgon. Jag tror att det kan bli roligt.

Funderar lite över bilder och de olika teman som de vill ha i de
olika fotoskolorna. Har inte kommit fram till något konkret än.
Men jag har sått ett frö. Vi får hoppas att den bär frukt.

.

Inga kommentarer: