24 januari 2010

.se att chimpa eller inte chimpa

Det hela började med fjärde avsnittet i Bildradion där
Göran Segeholm tar upp problematiken med det hela.
Vad är chimping då? Följ länken och lyssna på programmet.
I korthet handlar det om att titta på bilderna efter att
ha tagit dem.

Nedan så påstår de att det handlar mer om när man visar
bilderna för andra eller säger högt där fick jag den, eller
liknande. Chimping, ja... själv blev jag irriterad på att ständigt
kolla på hur bilderna blev, det blev som en reflexrörelse.
Ungefär som att titta på klockan och sen bli helt ställd
när nån annan frågar vad klockan är, för man har egentligen
inte registrerat tiden. Nu är det väl inte så illa egentligen, visst
blir det en reflex men samtidigt får man lite överblick på vad
man har fångat. Nåja, till slut stängde jag av den automatiska
visningen för jag blev även störd av ljuset när jag fortsatte att
fota. Sen väljer jag att kolla skärmen men oftast när jag känner
att jag är klar med situationen.

Det fanns ganska många grejer på nätet när jag väl blev biten
och ville ta reda på lite mer.

Göran har en lösning för dig som vill slippa det hela
och har en Nikon. Du hittar det antingen på länken ovan
eller se honom förklara det hela här.

Det första jag kollade in var en sida som passande nog har en
schimpans som välkomstbild. Den leder direkt till ett reportage
i Sportshooter om chimping. Del 1 och del 2.

Och vi avslutar det hela med en röst för chimping.

Sen kom det ett tips på en tidskrift som passande nog heter
Publication och första numret är en begränsad upplaga på
tvåtusen exemplar och heter Inspiration. Det handlar
om gatufotografi. Det är min grej. Nu börjar det bli intressant.

Mannen bakom det hela tycks vara Nick Turpin. Lite mer
information om tidskriften hittar ni här.

.

Inga kommentarer: