6 november 2009

.se plötslig död

Sitter och översätter ett program om hjärtat och plötslig död,
och efter mycket funderingar har jag ändrat det till plötsligt
hjärtstopp som verkar en term som mer närmar sig verkligheten,
och dessutom är mer använd. Ja, hjärtat, vilken intressant
muskel och så livsviktig på så många sätt. Symboliken
med hjärtat som centrum för våra känslor kan inte
vara mer träffande. Det intressanta med att översätta
sånt som man inte är så insatt i är att man hamnar
i en situation där man börjar läsa sig in på ett ämne, och
man blir ingen expert, det handlar trots allt om en timmes
program och en vecka av ens liv, mer eller mindre, som
man lägger ner på att bli kunnig i området. Det är visserligen
en lyx att lägga ner så mycket tid men nu inser jag
för första gången hur viktig en defibrillator är, och hur
träffande synonymen hjärtstartare är, för den gör precis det,
sänder en elchock som får hjärtat att börja slå igen, i den
takt som gör att allt är som det ska, och får blodet att sprida
sig runt kroppen och syresätter hjärnan och då kan vi tänka.
Allt detta en fredagkväll. Det är kanske dags att lägga ner
verksamheten för i dag.

I morgon är det en ny sådan och regnet som slår mot mitt
fönster lockar inte mig ut men får mig att le och känna en
känsla av ro.

.

Inga kommentarer: