11 februari 2009

.se nöff nöff sa grisen

Nu tycker jag inte i och för sig att man ska kalla polisen
för grisar och jag försvarar inte 15-åringen som gjorde det,
men kom igen.

Skillnaden mellan det här som Metro skrev häromdagen och
det som hänt i Malmö för nån vecka sen är att där så hörde
inte de stenkastande ungdomarna de rasistiska kommentarerna
som poliserna fällde. Om det nu ska spela nån roll.

Med den mentaliteten kommer vi ingen vart. ”polis, polis, potatisgris”
känns som en mening som jag har haft med mig länge, sen
första gången som jag hörde den. Men det är bara en barnramsa,
oskyldig.

Hur som helst så vore det lite trevligt med respekt från bägge
sidorna. Och det finns kanske en till faktor att överväga. De ena
borde i alla fall veta bättre. Och då tänker jag inte på den 15-åriga
snorungen. Sen är det klart. Respekt måste man förtjäna. Återigen
gäller det nog bägge parter.

.

Inga kommentarer: