13 februari 2009

.se krockskada och fotosken

Slog mig precis i stortån mot en dörr och medan smärtan avtar
mindes jag ett samtal som vi haft under torsdagen med några i,
klassen, den handlade just om sån smärta. Om varför det gör så
ont när det är såna småsaker, men det är kanske just därför, när
det gäller större smärtor så kopplas väl varningssystemet av för
det skulle vara olidligt att känna så mycket smärta. Men vad vet
jag. Jag tänkte på alla filmer där folk blir skottskadade och de tycks
inte lida lika mycket som när jag slår tån mot nåt. Jag kanske ska
tillägga när jag eller nån annan, för jag tror att det är ett fenomen
som gäller alla, men återigen, vad vet jag.

Satt och översatte men kan inte riktigt koncentrera mig på det just
nu, sitter och funderar på tusen andra saker. Fotouppgifter som vi
har och utställningen som jag var och såg i går som inte alls övertygade
mig. Det känns som om jag skulle vilja höra hur de tänkte och vad
de var ute efter när de fotade och valde sen ut bilder för att ställa ut,
men då kanske idén med bilderna går förlorad. Eller inte förlorad
utan snarare så har idén misslyckats. Hur var det där med att
kreativitet är 1 % inspiration och 99 % transpiration. Vem var det som
sa det? Nu när jag tänkte kolla upp det så ligger nätet nere så jag kom
inte så långt som jag ville.

På tal om inspiration är det roligt när man hittar böcker som inspirerar,
som den läraren hade med sig i torsdags. Fotosken. 54 bilder där man
leker med ord och dess betydelse och med bilden och dess tolkning för
den delen också. Björn och Olof Glemme. Den sistnämnde är prefekt på
Konstfack - som hamnat i fokus efter att en elev där spelat psyksjuk och
omhändertogs. Ja, vi får väl se vad Anna Odells spratt får med sig, en sak
är klar. Hon finns på kartan nu.

.

Inga kommentarer: