26 november 2007

.se "nytt" Carver

Det är lika bra att passa på att man kommit i gång med bloggandet,
så får min läsare en chock nästa gång han tittar in, efter att ha varit
tyst de tre första veckorna i november spurtar jag.

För alla Raymond Carver-älskare finns det en tvåeggad nyhet, det talas
om att ge ut en ny samling med hans gamla noveller, ny i den mån att de
kommer vara så som Carver ursprungligen hade tänkt sig dem. Det är
nämligen så att mycken av den still som kännetecknas Carvers
författande sägs bära hans redaktör Gordon Lishs sigill. Vi får helt
enkelt avvakta och se vad Carvers änka Tess Gallagher slutligen
kommer fram till. Så kommer myten om Carvers prosa att krossas? Det är
tveksamt. Det är möjligt att Gordon Lish finslipade och gav Carver
stilistiska idéer om hur texten skulle vara, men att tala om spökskrivare
är nog att ta i. Jag blev förvånad när jag läste en artikel om det i en spansk
litteraturtidning för ett år sen, så jag ser fram emot att läsa ”rå”-versionen
av Carver.

Vill ni ha lite mer kött på benen om den kommande utgivningen så kan ni
hitta det här och här är en artikel om Gordon Lish.

Inga kommentarer: