28 november 2007

.se fotbollsnamn del 1

Det har inte framkommit tidigare, men jag gillar fotboll. Gillar är nog
fel ord. Det är mycket mer än så. Framför allt gillar jag Real Madrid
och just nu är det paus i matchen mot Werder Bremen i Champions League.
Tyvärr så ligger vi under med 2-1, men döm till min förvåning när
Kommentatorn summerar första halvlek genom att säga att Ronaldinho kvitterade,
det visar sig att Real Madrid har gjort en blixtvärvning mitt i säsongen,
och att han mot alla regler får spela i Champions League trots att han
spelade i Lyon i går när Barcelona kryssade 2-2. Ja, det är fantastiskt.
Redan i början undrade jag lite om Werder Bremens högerback, han som
skulle stoppa Robinho (eller Ronaldinho – om kommentatorn får döpa om honom)
hette Metzelder, men vad fan, vad vet jag, han är ju tysk och vi möter
ett tyskt lag så visst är det möjligt. I annat fall förklarar det varför
Werder Bremen kommer så lätt förbi Reals försvar när vår back Metzelder ägnar
sitt försvarsarbete åt att försöka stoppa Robinho (eller ja, se ovan). Nu med facit
i hand, eller i skrivbordet framför mig så heter backen Mertesacker. Börjar på
M i alla fall, alltid nåt.

Det fanns en artikel om det här i går (läs tisdag 27 november) i DN:s Kulturdel,
TV & Radio-sektionen sid 20. Eller för er som föredrar nätversionen:


Nu börjar andra halvlek, så det kommer en följdpost efter matchen.
Om vi vinner.

Eller rättare sagt, när vi vinner.

Inga kommentarer: