22 november 2007

.se novemberpost till slut

Jag har inte skrivit på ett tag, även om jag känt hur det kliar
i fingrarna, jag har inte postat några bilder heller på ett tag,
trots att jag har flera som står på tur för att se internetdagens
ljus. En av anledningarna är det vi ständigt brottas med, vårt
dagliga arbete, samt allt man vill hinna med att göra, som att
sova, äta och titta på tv. Ja, allt livsviktigt, för att inte tala
om att ge sig ut på stan och träffa vänner och stifta nya
bekantskaper. Ja, allt det har jag gjort, till råga på allt är det
filmfestival i Stockholm som jag helt och hållet har missat,
eller kommer att missa, å andra sidan hann jag med fotomässan
som kändes mer angenäm att gå på. Såg en skrivare som jag ska
köpa i mitt nästa liv, eller då lär den här skrivaren ha gått i graven,
men det är riktigt kul att få ut A2-utskrifter, trots den halvtimmeslånga
kön. En av dem utskrifterna hänger på min vägg just nu, och den är
mäktig, vet inte om det beror på att den är grymt snygg eller om det
är för att det jag som har tagit bilden.

Andra anledningen är att jag i min vilja att lära mig CSS har gjort
slutuppgiften på min internetkurs och det tog en hel del tid
att sätta sig in i alla de olika möjligheterna som fanns och även
om jag inte helt och hållet är nöjd med hur hemsidan blev till slut,
så är jag i alla fall på god väg att få till den, inför en framtida
lansering, förhoppningsvis kommer den innan skrivaren som jag
nämnde lite längre upp.

Tredje anledningen är jakten på information, vare sig det handlar
om översättning, CSS-lösningar, eller fotografering. Ja, det sistnämnda
har varit den stora boven i dramat tack vare att jag hittade Magnums blogg,
och nu är det inte privatdetektiver jag talar om, och att de gett en lista
på ett 80-tal fotobloggar som de tycker är bra, så det är klart
att jag var tvungen att ta en titt.

I samma veva fick jag veta att bl.a. plattfiskar har en kalkbildning i innerörat
som kallas otolit, och som har två funktioner, den ena som är nyttig för
fiskarna, som är att hålla balansen och den andra som är nyttig för
forskarna, för att otoliten är som en trädstams ringar, den avslöjar fiskens
ålder.

Nu är det i alla fall klart att bl.a. Spanien, Sverige och Portugal
är klara för EM. Dessutom är det snart helg. Vad mer kan man
begära?

Inga kommentarer: