8 oktober 2010

.se Formentera dag tre

Ja, det blev mer än kväll, klockan är 2.23. Jag gjorde precis ett ganska
misslyckat försök att fota stjärnorna. Men, första exponeringen på runt
tio minuter visade sig att jag glömt att ställa in skärpan, och i andra på
femton så var det fortfarande för mörkt i bilden, stjärnorna vandrade
men var alltför avlägsna. Dessutom hade den stjärnklara himlen
som fick mig att gå upp på takterrassen utbytts mot en molnfylld himmel.

Nåja, i dag cyklade vi upp för ett av öns enda toppar, La Mola, och sen vidare
till en fyr och enorma klippor som stupade rakt ner i vattnet 30 meter ner,
eller så. Ön har en massa ödlor och bilar. I dag så cyklade vi ganska mycket
utanför den stora vägen som korsar ön och slapp på så sätt bilarna.

Vi åt en paella som var lite för saltad, liksom notan blev. Nåja, vägen tillbaka
var nedförsbacke och det var jättekul. Vi cyklade till stränderna på andra
sidan ön, ja, den motsatta sidan från där vi var i går och den här gången
blev det bad.

Det var en snutt som var nudiststrand så vi stannade där och badade nakna,
inte fy skam, Medelhavet utan baddräkt. Det var skönt i vattnet. Sen blev
det lite fotning och ett dopp till, ganska långa, vattnet var svalkande.

Sen cyklade vi i väg och stannade längre upp vid en annan strand. Då var väl
klockan runt sju eller så, och vi såg himlen färgas röd och i andra färger, varm
av cyklingen gick jag ner i vattnet och doppade mig.

Dagen började molnig men solen dök upp och vi kunde njuta och bli torkade
av den. Och nu ska jag äntligen hoppa i sängs. Ah, vi åt kvällsmiddag på en
restaurang eftersom vi knappt hade något bröd kvar. Den hette Acapulco
och det var gott och det kryllade av katter som jag tyvärr inte kunde fota
eftersom kameran blev kvar i lägenheten. Det var god mat och trevlig
personal och de bjöd oss på en shot. Jag tog en vodka-karamell-dricka
som var sött och sliskigt, den satt fint, sen tog vi en till och pratade foto.

Ja, sen på vägen hem i en mörk väg – den stora och enda huvudpulsåder
– såg vi stjärnorna som jag bestämde mig för att fota.

.

Inga kommentarer: