29 december 2009

.se seriekatter...


bilden ovan är direktlänkad från denna sida.

På jakt efter försvunna inlägg. Det var ett som jag halvt om halvt
publicerade och skulle se dagens ljus i dagarna, men nu när det
äntligen var dags att skriva klart den så har jag bara rubriken kvar.
Det är ju alltid något, men allt jag hade skrivit är borta och jag minns
inte direkt vad det var – men vi får se vad jag kommer fram till.

Det hela började för att jag skulle skriva om Joann Sfars ”The Rabbis Cat”.
Här hittar du några sidor hur boken. Om du känner dig stark i din franska
kan du låna både första och andra boken i serien på Serieteket i Kulturhuset.
Och jag tror att där kan du hitta alla serier som jag nämner här.

Seriekatter… Låt se. Vi har Krazy Kat. Var helt övertygad om att jag skrivit om
den serien någon gång. Det är lite av ett triangeldrama mellan katten Krazy Kat
som är kär i musen Ignatz, och polishunden Bull Pupp som i sin tur är kär
i Krazy Kat. Ignatz kastar tegelstenar som svar på Krazy Kats
kärleksförklaringar, och poliskonstapel Bull burar in Ignatz. Krazy Kat
ser tegelstenarna som kärleksbevis. Det är en absurd och fantastisk värld
som möter oss. Skaparen heter George Herriman. Mer om det hittar du här.
Sen att min favoritpoet E.E. Cummings skrev förordet till första samlingsboken
av seriestrippen – den gavs ut i amerikanska dagstidningar först –
är ytterligare ett bevis på dess förträfflighet.

Här en tecknad kortis från 1916. Återigen kan vi prisa Youtube.


En annan katt från 1900-talets början är Felix.

Här är ett klipp från 1919


Sen har vi otyglade katter som Robert Crumbs Fritz the Cat.
Känner ni till Crumb så vet ni att det inte är en gullig katt
som väntar här.



Ja, om du efter detta är sugen på att läsa serien så finns den
utgiven på svenska av Karneval förlag.

Och vi avslutar det hela med ett filmklipp. Miau


.

Inga kommentarer: