22 december 2009

.se kameralös dag fem

Det där med att gå omkring staden utan kamera känns lite trist.
Det finns så mycket som jag vill fånga. Men jag får se det som
en övning, det får mig att fundera lite på vad det är jag vill
fotografera och vad det är för berättelse eller seende jag vill
förmedla. Än så länge har jag inte hört något från Canon eller
kameraaffären där jag lämnade in kameran, men jag får väl
ge mig till tåls. Jag har ju andra kameror hemma att tillgå
om abstinensen blir för stor.

Jag har skrivit lite i min lilla svarta anteckningsbok om att jag
känner mig naken utan kameran, som tur är så är det
en nakenhet som inte är fysisk för det vore lagom jobbigt
att gå runt i det vintriga och snöiga Stockholm utan kläder,
men det är en nakenhet som den man förr kände när man
glömde klockan hemma. Eller nu på senare år när mobilen
inte var med. Som tur är så har jag i alla fall papper och penna
med mig så att jag kan skriva och anteckna fotoidéer som jag
kommer på, om det inte är de där ögonblicksbilderna som ständigt
dyker upp framför mig för att lika snabbt försvinna och där
står jag utan kamera inom räckhåll. Okej. Jag har ju mobilen,
men den är inte så bra på att fånga ögonblick, dess fördröjning
gör att man fångar ögonblicket efter ögonblicket. Jag har ju
tagit över eller anammat Chase Jarvis-mantrat med att
den bästa kameran är den du har med dig. Det är ju trots allt
den kamera som du har, oavsett dess kvalitet som fångar det
du vill fånga. Men jag fråntas nästan all kontroll som jag har
med min kamera. I värsta fall får man nöja sig med att fånga
bilderna i minnet.

Det är så vackert ljus nu också, solen som tittar fram utan
att göra alltför stort väsen av sig. De snötunga grenarna,
den köldomsvepta andedräkten.

Det kommer nog mer funderingar om fotografi.

Det är trots allt överallt runtomkring mig.

.

Inga kommentarer: