30 december 2009

.se bildspel

Nu kommer en av kategorierna av nästa Årets bild att vara bildspel
och det kan tyckas att det är på tiden, det kommer troligtvis
att innebära ett uppsving och kanske innovationer inom det området
och det är bara att tacka och ta emot. Det görs mycket bra bildspel nu,
men det kan göras ännu bättre, det är jag övertygad om. Ljud och bild,
rörliga filmklipp, ja, möjligheterna är oändliga, men om vi nu ska hålla
oss till stillbild och möjligtvis musik eller ljudupptagningar från fototillfället
så kan det bli riktigt fängslande.

Ett fantastiskt bildspel kräver framför allt fantastiska bilder. Om du inte
fick tillfälle att se på Kulturhuset i Stockholm mötet mellan havet och
några män som såg det för första gången, så hittade jag en sida som hade
ett bildspel. Här är en artikel om Martin Bogrens ”Ocean” på SvD.

Fotoutställningen på kulturhuset hette ”I Rajasthan finns inget hav”.
Kan du föreställa dig det där första mötet med havet, något du bara hört
talas om? Minns du hur ditt första möte med havet var?

Bildspelet hittar du här. Låt det ta över hela skärmen så att bilderna
blir riktigt stora. Först får du klicka på ”Start de website” – japp,
holländsk sida – och sen ska du klicka på tredje bilden från vänster,
den svartvita som heter Serie 3. Goa.

Jag gillar att skriva, jag gillar att fota. Jag vill sammanföra bild och ord.
Göra dem till ett. Oberoende av varandra och ändå en helhet tillsammans.
Jag trevar mig fram för att hitta den visuella poesi som jag andas, jag söker
fånga stadens väsen, människans spår. Allt det poetiska som finns i ett
ögonblick och jag inspireras ständigt med det som finns runtomkring mig.

Här är ännu ett bildspel, även om det kanske är lite för långt.
Det kändes så första gången. Det blir mer bildspel så småningom.
Detta var vad jag hade att bjuda på idag.

.

Inga kommentarer: