12 juni 2009

.se nytta och nöje om vartannat

Det tar lite tid att återgå till vardagen efter tio dagars semester
särskilt om man hittar på en massa roliga saker som att jobba.
Jag har två fotografpresentationen som står i startgroparna,
och är tämligen säker på att en av dem ser dagens ljus den här
helgen. Under tiden så har jag under mina jobbrasterna i dag
kammat igenom lite av internet i jakt på sånt som faller mig
på smaken och som kanske kan vara av intresse. Jag tror
att jag behöver en injektion av Photoshop för att känna
att jag verkligen vill jobba med programmet, vill egentligen
inte lägga ner så mycket tid på det utan tillbringa mer tid
på att fota. Det handlar om min kreativa process, men det
är kul att se folk som är kreativa med Photoshop, där är jag
inte riktigt än. En kille som verkar vara en fena på det hela
är Erik Johansson och hans hemsida har det fiffiga namnet
Allt eller inget.

En annan sida som är intressant som inte har med foto
att göra – kors i taket – är Typing Web. Ja, här handlar
det att träna upp sig på att skriva maskin, visserligen
är den på engelska så det är inte de svenska bokstäverna
man tränar på, men det borde väl gå ändå.

Fast jag fastnade på ;-tangenten, det som för oss är ö.
Jag vet inte om det är en bugg eller vad. Den kan ju
knappast känna av att det är ett annat tangentbord, eller?

Ah, upptäckte precis att det går att ställa in att man har
svenskt tangentbord, eller vad man nu har för tangentbord.
Just det och så måste man registrera sig, men det går snabbt
och det är gratis.

Så det finns inga ursäkter för att inte lära sig skriva snabbt
– eller snabbare.

Eftersom jag då och då talar om RSS-flöden så passar det bra
att nämna Feedmingle som kan sätta ihop flera RSS-flöden
till ett. Hur nyttigt det är är nog upp till var och en.

Jag tänkte dock prova och se.

.

Inga kommentarer: