23 september 2009

.se när fåglar komponerar musik

Läste i en av Stockholms gratistidningar häromdagen en notis
om en människa som sett en bild på fåglar som satt på en
elledning och sett bilden som ett musikstycke. Jag klippte
aldrig ut artikeln så jag gav mig ut på nätet för att hitta mer
information och förhoppningsvis videon där det hela hade satts
på pränt. Efter lite googling visade det sig att det var en
brasiliansk tidning som publicerat bilden och en 46-årig man
i São Paulo som ”hörde” musiken i fågelbilden.

46-åringen som hette Jarbas Agnelli kontaktade fotografen
Paulo Pinto och berättade om musikstycket. Han fick
originalbilden där det fanns ett par fåglar som tidningen tagit
bort – och som var de noter som saknades för att fullända
stycket. Sen kontaktade fotografen tidningen och de skrev
en artikel om det hela och det är den som länken går till.
Det är härligt att världen berörs av såna här historier.

Jag blir glad när kreativiteten spirar och gror. Det roliga är
att det är fåglarna som fått copyrighten på musiken. Det lär
väl vända upp och ner på upphovsrättsorganisationerna.
Här är klippet.

Birds on the Wires from Jarbas Agnelli on Vimeo.


Jarbas Agnelli är känd i reklamvärlden och har bland annat
kammat hem Clio-priset 2001. Det är väl motsvarigheten
till fotbollens VM-guld.

Så jag googlade lite till och hittade reklamsnutten, tro det
eller ej. Den är på portugisiska men undertextad på engelska.
Själva reklamsnutten börjar 0.55 in på videoklippet.



Som sagt Jarbas Agnelli livnär sig på reklam och hans styrka
är hans genialitet. Som det här klippet. Jag kan inte låta bli att le.

"Beethoven"/"Jaws"/"New York, New York" from Jarbas Agnelli on Vimeo.


.

Inga kommentarer: