10 september 2009

.se kalibrering och utställningar

I dag besökte vi Procenter och pratade kalibrering i tre steg, på skärmen,
på papperet och i arbetsrummet. Det är en riktigt djungel och det verkar
som det inte går att kalibrera en vanlig skärm fullständigt, dessutom är
kalibreringen en färskvara. Efter en viss tid glider färgerna iväg och då är
det dags att kalibrera på nytt.

Efter att ha sett bilder och exempel på icc-profiler, och fått sett printar där
färgprofilerna ser bra ut i skärmen men som blir helt fel i utskrifterna gick
jag iväg på utställning i sällskap med AJ. Först ut blev Anna Clarén och
förutom ett par bilder så var resten inget som väckte mitt intresse eller
tycke. Hon leder Nordens fotoskola. Hennes tidigare bok hette Holding
och den skriver de om här. Den blev nominerad till årets fotobok 2006.
Nu bläddrade jag inte i fotoboken men bilderna var inte alls vad jag
hade föreställt mig. Men så kan det vara ibland. Därefter gick vi till
Galleri Kontrast och tittade på Albino-utställningen, som visade upp en
för mig mer okänd värld. Det måste ju sägas att det var två helt skilda sätt
att dokumentera, men båda är dokumentära. Johan Bävman heter fotografen
bakom de fotona.

Även i dag blev det lite motljusfoto. Leve ljuset.

Dagen slutade med paella, vad mer kan man begära.

.

Inga kommentarer: