21 september 2009

.se fotografpresentation Asako Narahashi

Jag var på vernissage i lördags på GunGallery och jag
gillade verkligen fotografen Asako Narahashi, som jag
inte alls kände till före jag kom till galleriet. Att
hon fotade från vattnet in mot land, det kan tilläggas
att hon är rädd för vatten så det är väl en bedrift
i sig att ge sig ut i havet och ta bilder med en vattentät
kamera.

Resultatet heter "Half awake and half asleep in the water"
och det är kanske lite vyn som är speciell. Nu är jag inte
bevandrad i Japans geografi så jag kanske har fel när jag
tror att det är Mount Fuji som avbildas sett från ett
böljande hav. Halva kamerans lins befinner sig under vattenytan
och andra ovanför. Det gör bilderna suggestiva och jag trollbinds
av vissa av dem. Det är kanske mitt band med vattnet som gör
att jag faller pladask för fotografen. På GunGallery hade de
ett exemplar av boken så jag bläddrade igenom den, och det fanns
många fler bilder jag gillade och förordet eller efterordet –
kommer inte riktigt ihåg var texten fanns i boken – var skriven
av självaste Martin Parr. Asako är född 1959 i Tokyo.

Hon använder sig av en 35 mm-Nikonos som är vattentät och hon
tittar inte i sökaren när hon tar bilderna, kanske för att hon
har fullt upp med att hålla sig ovanför vattenytan. Vi ser hur
vattnet ändrar färg, form och nästan konsistens i bilderna.

Jo, och Asako har valt en väldigt suggestiv musik som spelas
till bilderna.

Utställningen hänger till den 10 oktober. Här finns lite bilder
från boken, eller någon utställning. Det finns mycket matnyttigt
i den bloggen.

Och det här är Asakos hemsida.

Jag hittade ett bildspel från upphängningen:


.

Inga kommentarer: