26 augusti 2009

.se luftslott

Christer Fuglesang skriver i en av kvällstidningarna
att vi i framtiden kommer att leva på andra planeter.
Passande nog är jag 10 000 meter upp i luften när jag
läser detta. Skulle vi inte i stället kunna bygga lite
luftslott här uppe eller kanske lite högre upp där
planen inte flyger? Rimligtvis så skulle vi i alla
fall slippa regniga dagar och solen skulle alltid skina.
Tala om solskenshistoria. Nåja, det kanske inte är så
här uppe. Men det skulle i alla fall vara en ny typ
av stormar att fånga upp med kameran. Å andra sidan
skulle luftslotten skymma solen för jordbefolkningen
så det väcker säkerligen en het debatt mellan de där
nere och de som bor i luftslotten.

Vad jag egentligen funderade på innan jag hamnade uppe
bland molnen eller snarare medan jag flög över dem
var de här människorna som skulle leva i någon sorts
jordattrapp – för att kalla det något – någon typ av
mini-planet där de skulle tillbringa x antal år/månader.

Jag får väl surfa när jag landar i och se om mitt minne
kan matchas med något lämpligt svar.

***

Allt detta ovan skrev jag på en tidningssida över ett foto
som upptog en helsida. Praktiskt när man inte har någon
anteckningsbok eller liknande inom räckhåll.

.

Inga kommentarer: