3 april 2009

.se nu är det väl ändå vår

I går satt jag ute på Mosebackes stora terrass och njöt av solen,
ja, jag kanske ska säga att det inte var för att den värmde mig
överhuvudtaget utan det var det otroligt vackra ljuset som
speglade sig i fasader och himmelen. Värmen var redan förbi,
det var ju trots allt den 2 april, men att serveringen var öppen
var bara det ett vårtecken.

Andra tecken som inte har nåt att göra med våren – tror inte
det i alla fall – var den stora råttan som jag såg springa ner
under träplankorna till en av de än så länge stängda barerna.

Det var skönt att bara sitta där efter att ha sprungit runt
några timmar på morgonen och fotat Stadshuset – dagens
snabbuppgift var att fota arkitektur och jag hade turen
att få ett av de platser som jag fotar ofta. Det var småkyligt
att stå där och trots att det var tillräckligt ljus för att slippa
använda stativ så satte jag upp det. Jag måste förr eller senare
börja använda det. Det underlättar att prova olika exponeringar
på exakt samma utsnitt av verkligheten.

Så nu satt jag på Mosebacke med stativ och hela kittet, och njöt
av tillvaron.

Det är lustigt att så vitt skilda utsikter som Plattan och Söder
kan vara lika fascinerande, åtminstone för mig. Jag satt på
Teaterbaren i Kulturhuset och blickade ner mot torget
som jag fullkomligen älskar att fota. Må de aldrig täcka över
det. Vi tog en pre-påsk-fika ett gäng från GFU där så det
blev ofrånkomligt att jag tog fram kameran – när den är
med så åker den nog allt som oftast fram – och tog lite bilder
och så tog jag fram en fotobok jag lånat. Fotografen hette
Ramón Masats och jag kommer att återkomma till honom
vid ett senare tillfälle.

Men åter till Mosebacke så satt jag där och ömsöm skrev
och funderade ömsöm fotade. Lenine skulle spela på Kägelbanan
och som förband spelade Baquetum, och jag var i valet och kvalet
om jag skulle orka vara kvar tills det var spelningsdags, men det
är ju betydligt lättare att vänta när vädret är givmilt. Det blev
även foton på Baquetum och Lenine.

Lenine - Paciência


.

Inga kommentarer: