13 april 2009

.se känslig som stjärmullvadens nos

Under påskdagarna har jag befunnit mig bland guld-
och stjärnmullvadar, elefantnäbbmöss, bältor, igelkottar
och myrkottar. Det ena djuret märkligare än det andra.
Sen var det dags för fladdermöss och jag blir i alla fall
häpen av alla fakta som jag mötte under programmets gång.

En gång i tiden var jag extremt fascinerad av djur och jag
är nog det än även om andra passioner har en mer framstående
roll just nu. Men djurprogram är ur utbildningssynpunkt
väldigt givande och de ger mig tillfälle att väcka en
slumrande beundran över naturens alla små underverk.

Igelkottar och fladdermöss är väl sånt som man kan se då
och då här i Sverige. Men jag kunde inte ana att det fanns
så många olika fladdermössarter. Säg en siffra. Hur många
tror du? Jag garanterar att det är fler.

Chiroptera, som de heter på latin har två underordningar,
storfladdermöss (Megachiroptera) med cirka 185 arter
och småfladdermöss (Microchiroptera) med cirka 930 arter.
Allt enligt NE.

Bara en sak som att stjärnmullvaden har 22 fingerliknande
utskott i nosen som fungerar som känselspröt. Om den vidrör
ett knappnålshuvud så kan den känna det på 600 punkter
samtidigt. Så det kan man kalla känsligt om nåt.

Jag trodde att den var betydligt större än vad jag nu ser
att den är i klippet som följer.



Det blir nog mer djur framöver. Det är roligt.
Namnen på djuren på engelska och latin finns om ni
följer länken för varje djur. Courtesy of Wikipedia.

.

Inga kommentarer: